dinsdag 19 augustus 2008

Lien van de Kelder @ Thuis verkracht



















Lien Van de Kelder speelt Sofie: "Oudere vrouwen waarschuwen me soms"

Lien Van de Kelder speelt al 4 jaar Sofie Bastiaens in Thuis. Sofie
is in de VRT reeks de dochter van Eric en Martine. Ze heeft het erg
moeilijk. Haar ouders zijn gescheiden. Ze werd bijna verkracht. En
later raakte ze aan de drugs.

Sofie maakte al heel veel mee. Spreken mensen je daar over
aan?
Lien Van de Kelder: Dat valt wel mee. Meestal zeggen de mensen toffe
dingen. Oudere vrouwen waarschuwen me soms. "Pas maar op met die
drugs", zeggen ze dan. "Je weet toch dat dat niet gezond is." Ook
jongeren zeggen vaak iets. Maar meestal is dat om te lachen. "Heb je
geen drugs voor me?" vragen ze dan.

Veel mensen willen dus praten over drugs?
Ja. Ik krijg ook veel e-mails van leraren. Ze vragen dan om in de
klas te praten over drugs. Ze vinden dat leuker voor hun leerlingen.
Want die vinden gewone lessen over drugs vaak te saai. Veel jongeren
kijken naar Thuis. Ze leren dan over drugs op een leuke manier.

Denken mensen bij Sofie enkel nog aan drugs?
Dat denk ik niet. Sofie groeide erg veel in 4 jaar tijd. Eerst was ze
gewoon de dochter van Martine en Eric. Ze ging elke dag naar school.
Maar toen begonnen de problemen. Haar ouders gingen uiteen. Swerts
probeerde haar te verkrachten. Sofie maakte veel ruzie met haar
moeder. En nu is ze aan de drugs.

Speel je graag mee in Thuis?
Jazeker. Sofie maakte al veel mee. Ze is helemaal anders dan in het
begin. Dat vind ik heel tof om te spelen. De makers van Thuis gaven
mij veel kansen. Ik leerde acteren door het te doen. En veel mensen
kijken graag naar Thuis. Zo praatte ik pas nog met een zwart gezin.
Ze keken allemaal naar de soap Thuis. Want zo leerden ze Nederlands. Dat vond
ik wel leuk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten